SKOLEFRITIDSORDNINGEN PÅ JOHANNESSKOLEN

Åbningstider til hverdag

SFO’en er åben for børn i 0. til 2. klasse fra 7.30 – 8.00. Der er ikke SFO om morgenen for børn i 3. til 5. klasse. Om eftermiddagen er SFO’en åben, når børnene har fri til kl. 17.00. Hvis skoledagen slutter tidligere, holder SFO’en åben.

Kontakt til SFO primært efter skoletid:  0. – 1. kl. tlf. 38 74 21 10 og

2. – 5. kl. tlf. 38 74 27 64

Åbningstider i ferier og ferielukning

I efterårsferien, vinterferien og en del af sommerferien har SFO’en åben fra 7.30 til kl. 17.00 for tilmeldte børn.

Vi holder lukket fredag efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag og sidste dag inden juleferien og mellem jul og nytår. Dagen inden skolens sommerferie holder vi åbent til kl. 14.00. I påsken er der lukket i hele skolens påskeferie.

SFO’en holder lukket tre uger i juli (i sommerferien 2023 gælder det uge 27, 28 og 29, og i 2024 er det 28, 29 og 30).

Brobygning – fra skole til SFO

Når klokken er 12.55/13.50, og skoledagen slutter, møder den pædagog, som er tilknyttet klassen, eleverne og læreren i deres klasselokale. Her taler pædagogen med børnene om, hvad der skal ske i løbet af eftermiddagen.

Afkrydsning

Når skoledagen slutter, tjekkes børnene ind i Tabulex. Når børnene skal gå igen, skal de sige farvel til en voksen og tjekke ud. Tabulex bruges også til ugeplaner, beskeder, informationer om arrangementer, tilmelding til aktiviteter, ture og ferier.

En aktiv hverdag

Der sker mange spændende ting, som børnene kan melde sig til.

• Vi arbejder i kreative værksteder
  • Vi laver mad i skolekøkkenet
  • Vi er i idrætssalen
  • Vi bruger skolens sløjdlokale
  • Vi er i gården og hygger os med bål og lege
  • Vi spiller bordtennis og bordfodbold
  • Vi spiller brætspil og brætrollespil
  • Vi laver drama, teaterforestilling eller film
  • Vi deltager i SFO Sports forskellige tilbud og turneringer
  • Vi bruger lokalområdet og tager på ture
  • Vi har dage med digitale værksteder

Vi lægger desuden vægt på, at børnene selv finder hinanden og finder på, så naturligvis er der også masser af tid til leg.

Mobiltelefoner

Alle børn fra 0. til 3. klasse må ikke benytte mobiltelefoner og smartwatches i løbet af dagen. Fra 4. klasse har vi regler for børnenes brug af mobiltelefoner, så børnene kan have tid til og mulighed for at fordybe sig i en leg eller aktivitet.

Uden mad og drikke

Vi sørger naturligvis for, at der er lidt til den lille sult ud på eftermiddagen: Fra 14.00 til 15.00 er der café, hvor vi fx serverer grøntsager, frugt og brød. Det er ikke tilladt at medbringe slik og sodavand i SFO’en.

Har du noget for til i morgen?

Der er mulighed for, at børnene kan arbejde med deres lektier. Børn fra 2. til 5. klasse har mulighed for at benytte skolens lektiecafe på biblioteket, der har åbent mandag til torsdag – her kan de få hjælp af nogle af skolens lærere

Traditionen tro

Vi fejrer årets forskellige højtider. Vi holder julehygge i december med Lucia-optog og julemarked. Vi har også tradition for at holde et årligt børneloppemarked i slutningen af skoleåret, hvor hele familien er velkommen. Der er desuden Halloween, børne-OL og fester, bl.a. når børnene skifter fra indskolingshuset til den store bygning.

Koloni

Vi tager på koloni i første uge af sommerferien med de ældste børn fra 4. og 5. klasse. Turen varer fra mandag til torsdag. Hvis man ikke tager med på koloni, er SFO’en åben.

Velkommen på Johannesskolen om eftermiddagen!

SFO’ens målsætning