Følg med Caroline og Mathilde rundt på skolen.

Johannesskolen er en privat grundskole. Vi bor på Frederiksberg i moderne og tidssvarende bygninger, hvor næsten 900 elever hver dag lever, leger og lærer — fra debutanterne i 0. klasse til dem der snart skal have taget mål til studenterhuen.

Vores elever kommer langvejs fra og fra skolens nabolag. Fælles for dem (og deres forældre!) er ønsket om et højt niveau i både undervisning og social trivsel — plus et spændende kultur- og fritidsliv med musik, teater og idræt. På Johannesskolen bevarer vi det bedste af det gamle samtidig med, at vi byder nye ideer og tendenser velkommen.

Her præsenterer vi Johannesskolens værdier og hverdag. Nødvendige og praktiske oplysninger ligger under Skolens ABC som en service til elever og forældre — både nuværende og alle andre, der gerne vil lære os nærmere at kende.

Velkommen til Johannesskolen!

Johannesskolen er en stor skole med liv og aktivitet fra 8 til 17. Det er også en skole, hvor de fysiske rammer er med til at underbygge trivsel, samvær og undervisning.

Følg med på en tur rundt på skolen sammen med Mathilde og Caroline 6.b.

Madkundskab

Vi synes, madkundskab er et af de sjoveste fag, fordi man laver mad og har det sjovt med sine kammerater, mens man lærer noget.
Madkundskablokalet ligner egentligt et helt normalt køkken, bare hvor der er 4 forskellige køkkener, og så er der alle de ting, man bruger i et køkken, f.eks. tallerkner, skåle, gafler, skeer, knive og alt det der.

Man har madkundskab i 5.-6. klasserne.
Lærerne køber ind til den mad, man skal lave. Nogle gange kan man også komme med forslag til, hvad der skal laves af mad.
Man har to timer til at lave mad, så det er lidt som ”Bagedysten”.
Når man har lavet den mad, man er blevet sat i gang med, skal man spise maden, og smage om den smager godt. Nogle gange smager det godt, andre gange gør det ikke.

Biblioteket

På biblioteket kan man låne, lige de bøger man vil. Altså hvis de har dem. Vi kan godt lide at have bibliotekstimer. Det er hyggeligt at gå derind sammen med sine klassekammerater og finde bøger og udveksle meninger om bøgerne. Måske sætter vi os sammen i de fede sækkestole, som der er inde på biblioteket og læser sammen.

Man kan også arbejde på biblioteket, hvis man gerne vil arbejde i ro. Om eftermiddagen er der lektiecafe derinde.

Til lektiecafe er der en lærer, der kan hjælpe en med de svære opgaver, og så står der frugt, man kan tage af.

Hånarbejde

I håndarbejde syr vi og bruger symaskine og laver alt muligt.
Hvis man godt kan lide at sy, så er håndarbejde det bedste til dig.
I håndarbejde kan man sy alt muligt forskelligt, f.eks. bamser, puder, bogmærker og alt muligt andet.
Lokalet er ikke så stort, så man skal passe på, at man ikke rammer nogen, hvis man har en saks eller en nål i hånden.

Vi bruger også symaskiner. Det er meget sjovt at bruge symaskinen, når man ved, hvordan man gør. Det er faktisk lidt let at bruge symaskinen, men nogle gange kan det også være svært.
I håndarbejde lærer du at tråde symaskinen, at sy og meget mere.
Håndarbejde er faktisk ret sjovt.

Kantinen

Kantinen er det største rum på hele skolen.Det er der, hvor man kan gå ud og arbejde i grupper. Kantinen er også der, hvor der bliver holdt fester, som Halloweenfesten og mange andre så som klassefester og fastelavn. Halloweenfesten slutter efter 6. klasse, så efter sjette klasse er der ikke flere Halloween/fastelavns fester.
Vi har været med til mange fester i kantinen efterhånden. Det er altid en god oplevelse.

Automaten

Automaten er der, hvor man kan købe varm kakao og juice og små pakker med nødder i og vand og meget mere…..
Hvis du har cup noodles med i skole, kan du også få gratis varmt vand til dem fra automaten.
Man må købe i automaten, når man starter i sjette klasse og så opefter.

Klasselokalet

Vi kan godt lide vores klasselokale. Det er sjovt at være i, fordi det er dér, hvor alle ens timer foregår. Dér hvor man har hjemme på en måde. Dér hvor vi er sammen med vores klassekammerater. Hvor der er plads til både at arbejde og grine.

Ved vores klasselokale er der computerskabe ude foran, så de børn, der har lejet et computerskab, kan lægge deres computer ud i det, når man ikke skal bruge den.
Man får computerskabe uden for sit klasselokale fra sjette og op efter.

Man får nyt klasselokale hvert år. Når man starter i 8. klasse går man i klasselokalerne på anden sal i den store bygning.
Fra 0-2. klasse går man i den lille bygning. De andre klasser går i den store bygning.

Mathilde og Caroline 6.b