FOR BØRNEHAVEKLASSE TIL 9. KLASSE

Vi ønsker at give eleverne en grundlæggende forståelse for almen PC-brug og filhåndtering. Eleverne skal tilegne sig basale it-færdigheder og udvikle deres evner inden for tekstredigering, talbehandling og præsentation. Vi ønsker at give eleverne en digital dannelse, så de som samfundsborgere kan begå sig i en digitaliseret verden.
Med udgangspunkt i undervisningsministeriets vejledning for IT og medier vil vi give eleverne kompetencer inden for følgende fire hovedområder:

Kritisk informationssøgning
Eleverne skal lære at navigere i og forholde sig kritisk til internettets informationsstrøm både ift. massemedier og sociale medier.

Analyse
Eleverne skal have indsigt i massemediers og sociale mediers muligheder for bevidst påvirkning af den enkelte og den offentlige opinion. Evnen til at vurdere afsender- og modtagerintentioner er central. Sikkerhed, mangel på anonymitet og risiko for misbrug skal diskuteres.

Produktion og formidling
Eleverne skal tilegne sig kompetencer i at vælge og anvende digitale medier til kommunikation i forhold til et givent emne, formål og målgruppe.

Kommunikation, samarbejde og vidensdeling
Eleverne skal tilegne sig kompetencer i at navigere etisk, selvbevidst og reflekteret i online sociale sammenhænge. Der er fokus på deling af digitalt materiale.

 


0. – 1. Kl.

 

PC brug
At eleverne bliver fortrolige med tastatur og mus og oplever forskellige slags programmer, f.eks. læringsprogrammer og tekstbehandling.

At eleverne bliver fortrolige med at omgås maskiner og udstyr med omhu.

At eleverne bliver fortrolige med at logge på og af et netværk og med at åbne og lukke programmer.

At eleverne stifter bekendtskab med at printe og gemme dokumenter.

Tekstbehandling og præsentation
At eleverne stifter bekendtskab med, hvordan computeren kan bruges som redskab til fx at fortælle en historie med egne billeder.

Unilogin
Eleverne introduceres til deres unilogin og brugen af det i adgangen til undervisningsrelaterede programmer.

Billeder og billedbehandling
Eleverne eksperimenterer med at skabe levende billeder via arbejdet med stop-motion film.

Digital dannelse
De første samtaler om, hvad sociale medier er. Hvilke medier kender de, hvad skal man tænke over, når man bruger disse medier.
Der arbejdes med:

  •  ”Velkommen til nettet”- hvor der er fokus på elevernes spæde omgang med det digitale.

2. – 3. kl.

 

PC brug
At eleverne får en begyndende forståelse for filhåndtering (fx hvordan de opretter og sletter mapper, og hvordan de flytter filer rundt mellem mapperne).

Introduktion til skoleintra
Eleverne lærer, hvordan de logger på elevintra og kan læse beskeder på klassens opslagstavle og i klassens digitale lektiebog. Beskedfunktionen introduceres.

Tekstbehandling
At øge elevernes kompetencer i tekstbehandling. De skal lære bl.a. at formatere tekst og lære hensigtsmæssige arbejds- og skrivevaner.

Regneark
At eleverne stifter bekendtskab med og øver grundlæggende færdigheder indenfor regneark.

Internet
At eleverne øver simpel søgning på internettet.

Billeder og billedbehandling
Eleverne eksperimenterer med at skabe fortællinger i levende billeder via arbejdet med stop-motion film.

Præsentationsprogram
Eleverne introduceres til et præsentationsprogram som f.eks. Prezi, Power Point eller Publisher og laver simple præsentationer til at understøtte en mundtlig fremlæggelse.

Digital dannelse
Eleverne introduceres til internettets muligheder og lærer om god opførsel på nettet. Hvad er sikre sider på nettet, hvad skal man passe på og hvad er god kommunikation. Hvordan kommunikerer man i det virtuelle rum, når man ikke har de mundtlige kommunikationsmidler, kropssprog mm?

Der arbejdes med:

  •  ”Hvem skriver du med?” – hvor eleverne skal forholde sig til hvordan de skriver på nettet, og hvordan der bliver skrevet til dem.
  •  ”Digital identitet” – hvor der er fokus på den identitet eleverne skaber online gennem deres digitale adfærd.

4. – 6. kl.

 

PC brug
At eleverne skal kunne oprette og slette mapper fx kunne flytte filer mellem mapper, kende forskel på forskellige filtyper. Ift. elever i 6. klasse, der medbringer egne computere, er der fokus på mulighederne for fildeling i onedrive – office365.

Skoleintra
Eleverne lærer at bruge deres virtuelle klasserum, dele dokumenter, organisere i mapper mm.

Tekstbehandling
At eleverne bliver kompetente i brug af tekstbehandling til fremstilling af skriftlige opgaver. Der arbejdes bl.a. med formatering og redigeringsværktøjer.

Regneark
At eleverne kan stille et enkelt regneark op ud fra en anvisning. Eleverne introduceres til arbejdet med cellereferencer.

Dynamiske geometriprogrammer
Geogebra introduceres.

Internet
At eleverne lærer at bruge onlineleksika og anvende søgekriterier.

Mobiltelefoner
At eleverne generelt lærer at anvende deres smartphones hensigtsmæssigt i undervisningen.

Billeder og billedbehandling
Fokus på hvordan eleverne hensigtsmæssigt bruger deres smartphones til at optage, redigere og afspille, og hvordan de kan planlægge deres arbejde ved hjælp af en drejebog. Herunder lommefilm hvor eleverne arbejder med, hvordan de kan bruge deres mobiler til at optage små film til fremlæggelser.
Der er desuden fokus på, at eleverne stifter bekendtskab med at redigere billeder i et billedbehandlingsprogram.

Præsentationsprogram
Gennem arbejdet med præsentationsprogrammer som f.eks. Prezi, Power Point eller Publisher oparbejder eleverne erfaringer med forskellige muligheder for at kommunikere til en større gruppe.

Digital dannelse
At eleverne lærer mere om sikkerhed på nettet og færdsel på nettet i fx chatfora. Hvad rummer de sociale medier som fx YouTube, Facebook mm af fordele og ulemper? Til hvilket formål kan de benyttes, og til hvilket bør de ikke anvendes?
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om sikre websider fx EMU og andre sider, som benyttes i skolearbejdet.
Der arbejdes med:

  • ”Digitale fodspor” – hvor eleverne opnår indsigt i hvad digitale fodspor er, og hvilken betydning de har for elevernes færden på internettet.
  • ”Når du siger noget på nettet” – hvor der er fokus på digital og social kildekritik og digitale adfærdsmønstre
  • ”Digitalt samarbejde” – hvor der er fokus på digitalt samarbejde og online diskussioner.

7. – 8. kl.

 

Mobiltelefoner
At eleverne generelt lærer at anvende deres smartphones hensigtsmæssigt i undervisningen.

Tekstbehandling, regneark og dynamiske geometriprogrammer
At eleverne er fortrolige med et tekstbehandlings-, et regnearks- og et dynamisk geometriprogram med hensyn til anvendelse i den daglige undervisning, i projektopgaven og de mundtlige årsprøver. Eleverne skal bl.a. kende til genvejskommandoer, matematisk modellering, kunne lave tabeller og punktopstillinger samt dele arbejdsdokumenter.
CAS (Computer Algebra System) introduceres.

Introduktion til Skoleintra samt fildeling via OneDrive–Office 365 for de nye 7. og 8. klasser.

Internet og e-mail
Fortsat fokus på muligheder for fildeling. Herunder at eleverne kan anvende e-mail og kan sende dokumenter som vedhæftede filer. Der arbejdes videre med fildeling og Onedrive-Office365.

At eleverne forstår, hvordan forskellige internetsøgemaskiner søger, og hvordan de kan finde frem til det, de søger efter. Ikke mindst skal eleverne kunne sortere og forholde sig kritisk til informationerne. Downloade filer og kende browserens muligheder.

Præsentationsprogram
At eleverne udbygger deres erfaringer med præsentationsprogrammer som Power Point og Prezi

Billeder og billedbehandling
Eleverne udbygger deres erfaringer med at benytte deres smartphones til at optage, redigere og afspille film. Der stilles stigende krav i planlægningsfasen med storyboard, der viser bevidste valg af kameravinkler, klipning og øvrige filmiske virkemidler.

Digital dannelse
Sikker færdsel på nettet og uddybet kildekritik inden projektopgaven – opsummering fra tidligere år.
Der arbejdes med:

  • ”God stil på nettet” – hvor der er fokus på netetik.
  • ”Digital kommunikation” – hvor der er fokus på forskellige digitale platformes kommunikative muligheder.

9. kl.

 

Tekstbehandling, regneark og dynamiske geometriprogrammer
At eleverne selv kan skelne mellem, hvilke programmer der egner sig til hvilke opgaver.
At eleverne kan anvende skabeloner efter hensigt og teksttype.
At eleverne opnår større fortrolighed og erfaring med CAS.

Internet
At eleverne er sikre i at søge og forholde sig til information på internettet.

Præsentation
At eleverne selvstændigt kan lave en præsentation med et præsentationsprogram – Power Point, Prezi, Publisher m.fl.

Billeder og billedbehandling
Eleverne udbygger deres erfaring med at redigere i digitale billeder, så de passer til formålet.

Digital dannelse
Opfølgning på tidligere års arbejde med webetik og kildekritik.

Der arbejdes med:

  • ”Digital dannelse” – hvor der er fokus på digital dannelse som helhed og hvor elevernes refleksion over egen brug af netmedier er i fokus.

Anvendelsen af bærbare computere i undervisningen i udskolingen – BYOD.

Skolen ønsker at være på forkant med it-udviklingen og på den måde ruste eleverne til at blive aktive samfundsborgere. It benyttes i stigende grad som et integreret værktøj i undervisningen i alle fag – som redskab til produktion, fastholdelse og informationssøgning, men også til at give eleverne ballast til at kunne forholde sig kritisk til en digital verden.

I udskolingen har eleverne i en årrække medbragt deres egne bærbare computere til brug i undervisningen. Denne model er kendt internationalt som BYOD, en forkortelse for Bring Your Own Device. På baggrund af ønske fra lærere og forældre er denne ordning rykket ned til 4. klassetrin og berøre derfor alle elever fra 4.-9. klasse, der skal have deres egen computer med. Vi forventer, at det vil have en positiv indflydelse på både de IT-faglige og de fagfaglige mål.

Alle elever kan kobles på skolens trådløse netværk og har dermed altid adgang til computer, internet samt egne dokumenter i og uden for undervisningen.

Eleverne har mulighed for at leje skabe til opbevaring af deres computere via hjemmesiden www.mylocker.dk.

I løbet af juni måned udsendes der hvert år et informationsbrev om dette.

Formålet med BYOD i skolens ældste klasser er:

  • at understøtte de digitale læreprocesser og derigennem styrke fagligheden
  • at danne bedre muligheder for at bruge teknologien kreativt og kritisk
  • at styrke undervisningsdifferentieringen
  • at være med til at udvikle en ny didaktik (sker i mødet mellem teknik og fagligt indhold)
  • at variere undervisningen gennem de mange digitale tilbud (portaler og programmer)
  • at øge elevernes tilegnelse af tidsvarende læringskompetencer og støtte dem i deres digitale dannelse
  • at opnå større effektivitet og fleksibilitet i undervisningen
  • at understrege, at computeren er et redskab
  • at computeren virker motivende og tidsvarende i forhold til vores digitalt indfødte elever

For at alle skal få glæde af computerne i undervisningen, er det dog nødvendigt, at eleverne følger nogle simple retningslinjer.

  • Computeren skal i undervisningstiden benyttes som et fagligt redskab.
  • Computeren kan derfor ikke benyttes til at chatte eller spille spil på i undervisningstiden.
  • Det er læreren, der afgør, hvornår det er hensigtsmæssigt, at computeren er lukket.
  • Skolen opfordrer alle elever til at leje et computerskab og placere egen computer i dette skab, når den ikke er brug. Det er især vigtigt at være opmærksom ifm. fag, hvor der ikke er undervisning i egen stamklasse samt ifm. frikvarterer mm. Det er elevernes eget ansvar ikke at efterlade deres computer uden opsyn.
  • Skolen kan ikke holdes økonomisk ansvarlig i forbindelse med skade eller tyveri af computeren.

Skolens IT-afdeling har udarbejdet nogle gode råd til brug ved køb af computer.

  • Generelt kan alle nyere bærbare bruges til skolearbejde.
  • De helt små maskiner kan dog godt have lidt for langsomme processorer, hvis maskinen skal bruges til andet end skolearbejde. Der skal helst være min. 4 GB ram.
  • Hvis maskinen også skal bruges privat til computerspil, kan det være en fordel, at der er et godt grafikkort.
  • Vi anbefaler at medkøbe passende størrelse usb-nøgle eller ekstern harddisk til backup af skolearbejde.
  • Når man køber en bærbar er der normalt en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Tjek den fysiske kvalitet af den bærbare ved at vride lidt i den og ruske den lidt. Rasler eller knirker den eller bøjer, når man løfter den i hjørnerne, er konstruktionen måske for svag. Prøv også om keyboardet er behageligt at skrive på.
  • Overvej nøje fordele og ulemper ved skærmstørrelsen. Store skærme er meget bedre at arbejde ved, og keyboardet er derved også større og bedre, men til gengæld vejer de også noget mere, hvilket har betydning, hvis computeren skal transporteres i rygsæk eller på cykel.
  • På skolen skal man have et antivirusprogram –  gratisudgaver kan være dækkende.
  • Officepakken kan downloades gratis, mens eleven går på Johannesskolen.
    Se vejledning her