Turen til Istanbul

Tilbage

En masse urolige forældre sendte deres børn af sted til Istanbul mandag d. 3. juni 2013.

Ugen før havde der været en del uroligheder nede på Taksim Pladsen, og lærerne havde talt om, at studieturen skulle aflyses. De ville jo ikke risikere, at der skete noget med os, de kære små.

Men alligevel blev 8.d sendt af sted med flyet mandag formiddag og der stod en masse grædende forældre tilbage. Tænk hvis der skete noget?

Men det gjorde der heldigvis ikke. For det var slet ikke så farligt.

Det farligste, der skete på turen, var denne herlige guide, vi havde bestilt, da vi skulle gå rundt i den asiatiske del og se Galata-tårnet fredag. Han eller hun, vi var ikke helt sikre på om det var en mand eller kvinde, men i hvert fald var han eller hun ikke specielt god til engelsk og meget underlig.

Hvis vi skal kigge tilbage til begyndelsen af turen, så startede vi med at lande i lufthavnen om aftenen efter en lang flyvetur på fire timer. Vi var alle godt trætte, da vi ankom på hotellet, og vi ville bare op og sove. Det kom vi også.

Tirsdag morgen mødtes i hotellets lobby og efter morgenmaden drog vi ud i byen.

Vi skulle se Hagia Sophia Moskeen og den Blå Moske, og vi skulle alle have shorts, kjole eller bukser, der gik til under knæene, skuldrene skulle være dækket til, og pigerne skulle have tørklæde rundt om håret.

Det var meget underligt pludselig at være i et muslimsk land, hvor alle var dækket fuldstændig til – på nær turisterne selvfølgelig, som der var virkelig mange af.

Senere så vi Hippodromen og Basilika Cisternen. Om aftenen skulle vi selv finde aftensmad, og jeg tror vist, at det var første gang man rigtig kunne mærke, at man var i et helt andet land.

Mændene kiggede meget på os piger og vores korte shorts. Det var åbenbart ikke den bedste sammensætning.

Onsdag skulle vi ud at se Topkapi Paladset, og så skulle vi på Det tyrkiske marked.

Basaren var kæmpestor, og man kunne købe ALT!

Man kunne få lige det, man ville, hvis bare man vidste, hvor man skulle lede, og hvordan man pruttede om prisen. Nogle af eleverne betalte høj overpris, mens nogen andre fik pruttet rigtigt meget om prisen. Jeg syntes, markedet var den største oplevelse af alle de store oplevelser, vi havde.

Torsdag var den allerhyggeligste dag i Istanbul. Vi havde en heldagstur til Princess Island, hvor vi kørte i hestevogn og fik lov til at bade fra båden.

Det var virkelig fedt, at hele klassen var sammen og udnyttede det bånd, vi efterhånden har opbygget efter to år. Både Stig og Brixen (vores lærere) sprang også i vandet, hvilket var ret fedt gjort, og Brixen havde det største veltilfredse smil på efter badeturen.

Efter den dag var alle helt bombede og skulle bare hjem at sove.

Fredagen gik godt med den ”ukønnede” mærkelige guide, som gav os et godt grin – og guiden var altså så komisk, at grinet holdt hele dagen. Også da vi senere fik hele eftermiddagen til at gå rundt selv. De fleste af os tog selvfølgelig på basaren igen, og denne gang var vi lidt mere selvsikre, så markedsturen resulterede i nogle gode og billige køb.

Lørdag var vores sidste dag. Vi brugte dagen på en tur til den Theodosiske mur og en masse hygge i den store by.

Og pludselig havde vi fødderne på dansk jord igen. De urolige forældre var blevet opdateret af lærerne undervejs på turen, og nu stod de og tog imod os i Kastrup lufthavnen.

Og ja. Alle børnene vendte helskindet hjem.

Vi har haft en tur, som har knyttet os meget mere sammen i klassen, vi har lært hinanden meget bedre at kende efter sådan en skøn studietur.

Det er en tur, vi aldrig nogensinde vil glemme!

Tusind tak til Johannesskolen for, at vi kan få lov til at tage sådan nogle fede klasseture, og tusind tak til Stig og Brixen for at kunne holde styr på os og være med til sådan en oplevelse.