Oplæsningskonkurrence


Tilbage

Oplæsningskonkurrence forår 2018

På mellemtrinnet havde vi en oplæsningskonkurrence, hvor alle mellemtrinnets elever deltog. Alle begyndte med at læse et lille uddrag af en selvvalgt bog op i egen klasse. Hver klasse valgte derefter to elever, som repræsentanter for klassen i semifinalen.

Semifinalerne blev holdt i samlingssalen, hvor alle elever fra mellemtrinnet var publikum. To elever fra hver 3. klasse og to elever fra hver 4. klasse dystede mod hinanden. Og to finalister blev valgt. Det samme skete for 5. og 6. klasserne.

I selve finalen blev det to elever fra 4. klasse, en fra 5. og fra en 6. klasse, der dystede i oplæsning. Det blev Jay fra 4.b, der løb af med sejren – tillykke med det!

Og hvordan var det så at være med? Her er udtaler tre drenge sig om konkurrencen – hvad de synes om det, og hvad de fik ud af det.

Valdemar 5.b:

Jeg var meget nervøs, jeg vidste ikke, hvordan mine kammerater ville reagere på, at jeg læste op. Hvad hvis jeg lavede fejl…..ville de så synes, jeg var dårlig ? Men til sidst, da jeg var færdig, var jeg meget glad for, at jeg havde gjort det. Jeg gad ikke i starten, men da jeg først begyndte, så syntes jeg, at det var dejligt, at det var mig, der kontrollerede historien.

Jeg vil helt klart sige, at jeg lærte en masse af at øve og læse op. Fx når jeg læste op, var der en masse folk, der kom med forslag til, hvordan jeg gjorde min oplæsning bedre, og det lærte jeg en masse af.

Jeg syntes faktisk, at det var sjovt at øve. Jeg kunne føle, at jeg blev bedre for hver gang, jeg øvede, og det elskede jeg. Jeg kunne på den måde se mine fremskridt, og det var virkelig sjovt.

Jeg syntes, det var en god konkurrence. Jeg vandt desværre ikke, men jeg synes stadig, det var rigtig sjovt, selvom man skulle stå foran en masse mennesker og læse op.

Nicolai 5.b:

Man er vel altid nervøs, men jeg regnede med at få konstruktiv kritik. Jeg lærte, at man ikke skal være nervøs for at læse op.
Det var en sjov konkurrence, men måske ikke sjovt for alle. Der var nogle, der regnede med at gå videre og vinde.

Jay 4.b

Jeg nåede kun at øve 2 gange, inden jeg skulle læse op for klassen, fordi jeg aftenen inden skiftede til en mere sjov historie. Derfor var jeg meget forbløffet over at komme i semifinalen.
Så øvede jeg mig lidt mere, og jeg gav kejseren i historien en særlig stemme. Da jeg stod foran de andre på mellemtrinnet, blev jeg lidt nervøs, fordi der var 200 i salen. Men det var så sjovt, at vi næsten alle sammen grinede af kejserens skøre stemme.
Inden finalen øvede jeg mig i at holde lange pauser. Der var ingen, der syntes, at pauserne og stemmen var kedelig, så publikum råbte mit navn, da dommerne skulle vælge en vinder.
Jeg har lært, at det kan være hyggeligt at stå foran en hel sal og sjovt at have sommerfugle i maven. Det kan godt betale sig at folde sig ud, når man selv og andre kan grine af det.